Deze achtste en laatste tip gaat in op het toepassen van vragen in e-learningmodules.

Het volgende overkwam mij laatst. Les 4 in een cursus Salsa voor beginners; ik had net de eerste stapjes onder de knie en mijn zelfvertrouwen nam per minuut toe. Tot mijn verbazing vond de docent het tijd voor wat variatie. Het was tijd voor Bachata ! Logisch, want waarom zouden we ook Salsa dansen om Salsa te leren.

Toen de eerste schok was weggetrokken, besloot ik het een kans te geven. Wie weet wordt mijn Salsa wel veel beter als ik ook een beetje Bachata kan. Niets bleek minder waar. Niet alleen faalde ik hard in mijn Bachata-heupbewegingen, maar daarna ging ik ook helemaal de mist in toen we weer terug gingen op de Salsa. Jullie begrijpen dat ik volledig gefrustreerd die les uitkwam.

Variatie is niet een doel op zich

Ik zie wel enige gelijkenis tussen het initiatief van deze dansdocent en het gros van de e-learning modules. ‘Ze hebben nu al een aantal keer een multiple choice vraag gehad, laten we eens een sleepvraag doen’, lijkt soms de redenering. Nu wil ik niet zeggen dat variatie in interactie op slides in een e-learning module altijd slecht is. Het moet alleen geen doel op zich zijn.

Stem de keuze van interactie af op op het gewenste gedrag

Ingewikkelde sleepvragen dragen misschien bij aan variatie, maar ze maken een vraag (technisch) vaak onnodig gecompliceerd. En als het goed is, is het de bedoeling dat de deelnemer het antwoord op de vraag leert, niet hoe hij of zij tekstblokjes naar de juiste plek sleept. De keuze van de interactievorm dien je dan ook af te stemmen op het gewenste gedrag of de gewenste denkstappen. Want zoals ik net al zei, het is heel frustrerend als je de Bachata moet dansen terwijl je de Salsa wil leren.

De wijze les die ik probeer in te prenten: maak jouw informatie verslaanbaar. Deel deze op en houd je doelgroep in gedachten. Hoeveel informatie denk je dat deze doelgroep tegelijk aankan

Eerdere tips

  1. Een goede opbouw
  2. Een e-learning tekst schrijven
  3. Maak de content behapbaar
  4. Hou het bij de essentie
  5. Verplaatsen in de deelnemer
  6. Maak het concreet
  7. Durf je opzet te heroverwegen

Zoek je ook zoiets, maar dan anders?

Plan direct een belafspraak of laat je gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op.