Waarom eLearning gebruiken?
eLearning is een ideaal middel om efficiënt kennis over te dragen aan cursisten. Wil je meerdere mensen snel en parallel opleiden, dan biedt eLearning hierin zeer goede oplossing. Met eLearning (modules) selecteer je eenvoudig de relevante onderwerpen voor je cursist en na afronding weet je gelijk wat er is gedaan of hoe er is gepresteerd.
eLearning klinkt dus als een ideaal tool voor online opleiden, maar is dat ook echt zo? Ik vat de voor -en nadelen voor je samen.
4 grote voordelen van eLearning
- 24/7 beschikbaarheid van kennis. Cursisten hebben toegang tot de leeromgeving op elk tijdstip en vanaf elke locatie. Hierdoor zijn cursisten niet meer afhankelijk van plaats -en tijdsgebonden cursussen of lessen, zoals een training die maar 1x in week wordt gegeven.
- Gamification. Door het toevoegen en toepassen van gametechnieken aan niet-game omgevingen, motiveer je cursisten nog meer hun kennisgebied actief te vergroten. Hierdoor maak je de lesstof leuker en makkelijker op te nemen door de cursist.
- Duidelijkheid van voortgang. Doordat eLearning digitaal bijhoudt waar de cursist is gebleven, kan er tijdens en na het doorlopen van de eLearning worden gezien wat de cursist doet, hoeveel voortgang er is geboekt en welke resultaten zijn behaald.
- Cursist kiest zelf tempo. Naast dat het fijn is voor cursisten om zelf de tijd en plaats te kiezen voor het maken van een eLearning, is het voor hen ook prettig het leertempo te bepalen. Iedereen leert op een ander tempo en doordat cursisten met eLearning zelf het tempo kunnen bepalen, wordt hiermee voorkomen dat de cursist informatie over het hoofd ziet of niet goed opneemt.
3 grote nadelen van eLearning
eLearning klinkt nu als de perfecte leeroplossing, maar natuurlijk bestaan er ook nadelen. Of om het beter te verwoorden: risico’s. Zo kunnen de volgende punten voor obstructie zorgen tijdens het leerproces:
- Minder contact onderling. Door eLearning mis je het persoonlijke contact onderling tussen cursisten en kun je niet van elkaar leren.
- Niet-relevante informatie. Het risico bestaat ook dat cursisten een eLearning module doorlopen met, voor hen, niet-relevante informatie. Dit kan zorgen voor teleurstellingen, omdat bijvoorbeeld een toets alsnog moet worden afgerond, maar levert daarnaast ook niets nieuws op voor de cursist. Niet-relevante of onnodige informatie heeft de cursist niets aan. Zorg er dus goed voor dat de eLearning is afgesteld op je doelgroep.
- Te lang en/of saai. Sommige eLearnings passen niet bij de cursist, omdat bijvoorbeeld de inhoud en vorm niet aansluit bij de verwachtingen van de cursist. Ook kan een eLearning module die te veel tijd kost om af te ronden zorgen voor frustratie bij de cursist.
eLearning inzetten voor je bedrijf?
De voordelen van eLearning wegen doorgaans op tegen de nadelen. Vooral ook omdat de nadelen eigenlijk goed te tackelen zijn door het inzetten van de juiste middelen.
Wil je meer leren over eLearning? Neem contact met ons op of laat je terugbellen.
Zoek je een oplossing voor jouw situatie?
Plan eenvoudig een belafspraak of een Zoom-meeting in met één van onze eLearning experts. We laten je graag meer zien met behulp van een demo!
Of laat je vraag achter en dan nemen wij contact met je op.