E-learning zou eens wat meer gewaardeerd moeten worden. Tot dat zover is heb ik besloten niet langer onderdeel van het probleem te zijn en bij te dragen aan de oplossing. Daarom schrijf ik de komende tijd 8 blogs met steeds een tip voor het schrijven van goede e-learningmodules.

Mijn eerste vijf tips gingen voornamelijk over het voorgeven van de informatie die je over wilt brengen. Ook mijn zesde tip gaat in op de inhoud en het praktisch toepasbaar maken van de stof.

In veel theorieboeken voor rijopleidingen vind je mooie helikopterviews van kruispunten. De lesauto rijdt op de kruising af, er komt een voetganger van rechts, een brommer van links en de tram die van de andere kant aankomt slaat af naar links waardoor deze het pad van de lesauto kruist. Wie mag er eerst? Is de vraag. Makkie, rechts heeft voorrang, en een tram gaat altijd voor, de voetganger moet even wachten met oversteken. Dus tram, lesauto, brommer, voetganger. Mooi. Laten nog 88 van dit soort situaties doornemen!

Honderd situaties verder (12 extra, voor de zekerheid) stap je zelf in die lesauto. Op de eerste straathoek raak je in paniek. Want ja, je weet de regels wel, maar vanuit dit oogpunt heb je het nog nooit gezien. En je weet wel waar jouw rechts zit, maar je verplaatsen in de overige verkeersdeelnemers is zo makkelijk niet. Zeker nu je niet meer in je helikopter zit.

Ditzelfde is vaak een probleem bij het schrijven van e-learningmodules. Beleid is vaak zodanig opgesteld dat deelnemers moeite hebben met het vertalen naar de praktijk. Daarom is het belangrijk om niet in algemene termen te praten maar om de materie zo praktisch en concreet mogelijk te brengen. Verzin scenario’s die de deelnemers tijdens hun werk kunnen tegenkomen. Laat ze de kennis toepassen in praktijksituaties. En hoe mooi en overzichtelijk de helikopterview soms ook is, trap niet in de valkuil van het abstract maken. Maak het concreet.

Eerdere tips

  1. Een goede opbouw
  2. Een e-learning tekst schrijven
  3. Maak de content behapbaar
  4. Hou het bij de essentie
  5. Verplaatsen in de deelnemer

Zoek je ook zoiets, maar dan anders?

Plan direct een belafspraak of laat je gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op.