+ 31 85 40 10 620 info@splintt.nl

Gamification en eLearning

Iedereen weet dat het ‘oude’ leren uit boeken niet meer van deze tijd is. Dit geldt niet alleen voor in het onderwijs maar ook in het bedrijfsleven. Steeds meer organisaties schakelen over naar eLearning oplossingen om daarmee personeel en cursisten op te leiden of juist om te scholen. Alleen, hoe zorg je ervoor dat deze manier van leren uitdagend is én blijft voor je cursisten?

Hoe gamification bijdraagt aan eLearning

Gamification is het toevoegen van speltechnieken en game-elementen aan een niet-spelcontext. Bij eLearning komt het hierbij op neer dat gametechnieken -en elementen worden toegevoegd aan het leerproces met als doel dit proces positief te beïnvloeden. De voordelen van gamification bij eLearning zijn als volgt:

  • Uitdagend leren. Doordat er game-elementen worden toegevoegd aan het leren, zoals een high-score aan het einde van de learning of tussentijdse beloningen bij het succesvol afronden van een module, worden cursisten uitgedaagd om meer hun best te doen en voor betere resultaten te gaan. Natuurlijk is het wel belangrijk de learning aan te passen op jouw doelgroep zodat deze game-elementen ook echt zin hebben.
  • Invloed op gedrag. Mensen zijn het meest gemotiveerd wanneer de motivatie vanuit hun zelf komt. Dit heet intrinsieke motivatie. Als gamification correct is toegepast op de learning (en dus je doelgroep!) kan hiermee het gewenste gedrag worden bereikt. Dit heeft uiteindelijk invloed op de mindset en werk/leer-houding van de cursist.

Gamification hoeft niet moeilijk te zijn

Bij het toepassen van gamification op eLearning moet je niet te moeilijk nadenken. Gamification kan, in de meest simpele vorm, al enorm veel betekenen voor de learning. Zo kan je bijvoorbeeld de volgende elementen toevoegen om je cursist uit te dagen.

  • Stel een tijdslimiet in bij vragen om zo de cursist te motiveren sneller na te denken.
  • Speel een filmpje af waarin interactie wordt vereist van de cursist, om bijvoorbeeld foutieve (of juist correcte) handelingen dienen te worden aangeklikt.
  • Stimuleer de cursist om zijn best te doen door hoofdstukken te vergrendelen als voorgaande hoofdstukken nog niet succesvol zijn doorlopen.
  • Laat de cursist een personage kiezen waar de cursist zich verbonden mee kan voelen.
  • Voeg een high-score toe waarbij de cursist zijn prestaties kan vergelijken met anderen.
  • ‘Show the score’. Laat in beeld zien hoeveel punten de cursist heeft behaald tot nu toe en hoeveel punten er in totaal behaald kunnen worden.

En zo zijn er nog tal van anderen voorbeelden voor gamification te bedenken!

Hoe jij gamification kan gebruiken voor eLearning

Grote kans dat je nu denkt: “Maar hoe pas ik dan gamification toe op mijn (toekomstige) eLearning?” 

Wij hebben veel ervaring met het opzetten van eLearning voor onze klanten met een succesvolle toepassing van gamification. Heb jij hier hulp bij nodig of wil je aan de slag met eLearning? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Zoek je een oplossing voor jouw situatie?