Goede vragen stellen

De meerwaarde van een eLearning ten opzichte van platte tekst op papier is onder andere de toevoeging van interactie in de vorm van vragen. Multiple choice, multiple select, drag & drop zijn een greep uit de verschillende vraagvormen die vaak worden toegepast. Maar gebeurt dat ook altijd op de juiste manier? Hieronder geef ik jullie een aantal tips om de vragen die je schrijft aan te scherpen.

De vraag zelf

Bij de vraag is vooral het doel dat je wilt bereiken belangrijk. Je kunt vragen bijvoorbeeld stellen om voorkennis te activeren, om de deelnemer te laten controleren of ze het voorgaande begrepen hebben of om te toetsen of de kennis van de deelnemer voldoet aan een norm. Dit doel bepaalt zowel de moeilijkheidsgraad als de vorm van de vraag.

Wat betreft de vorm van de vraag, kies de vorm die het beste past. Als de vraag een eenduidig antwoord heeft, ga dan voor multiple choice. Heeft de vraag meerdere antwoorden, dan past een multiple select-vraag beter (voorkom multiple choice-vragen met de antwoordoptie: “alle bovenstaande opties zijn juist”). Haal een drag & drop-vraag alleen uit de kast als bijvoorbeeld een aantal items op volgorde gezet moeten worden.

Het lijkt soms heel verleidelijk om steeds een andere vraagvorm te kiezen “voor de afwisseling”. Of een vraagvorm te kiezen “omdat het leuk is”, zoals een drag & drop-vraag. Beiden zou ik afraden. Als we kijken naar de drag & drop-vraag, dan wordt deze vaak ingezet om bijvoorbeeld drie of meer definities ieder bij het juiste woord te plaatsen.  Eigenlijk voeg je dan meerdere vragen samen, en wordt bij een deelnemer die de helft weet toch benadrukt dat ze de vraag helemaal fout hebben gedaan. Een ander nadeel van zo’n vraag is dat er uiteindelijk één definitie overblijft om te slepen naar het overgebleven vakje. Je hoeft hier dus niet meer over na te denken en je hoeft deze überhaupt niet eens meer te lezen. Een gemiste kans. Denk daarom goed na voordat je een vraagvorm als deze gebruikt.

De feedback

Naast de vraag zelf is de feedback erg belangrijk in het leerproces. Het eerste dat ik wil benoemen is dat de timing van essentieel belang is. Geef de feedback direct na het beantwoorden van de vraag. Dat is het moment dat de deelnemer wil weten wat het goede antwoord is en dat de deelnemer bij te sturen is als hij of zij iets verkeerd begrepen heeft. Wacht dus niet met de terugkoppeling tot aan het einde van een vragenreeks of toets.

Start je feedback altijd met wat het goede antwoord is. Dat is hetgeen dat je wilt benadrukken, dus daar begin je mee. Je hoeft niet altijd uit te leggen waarom andere antwoordopties fout waren. Dit heeft alleen zin als het belangrijk is voor het doel wat je wilt bereiken.

Uiteraard zijn er nog veel meer dingen om op te letten bij het formuleren van vragen (en feedback) in eLearnings, maar ook daarvoor geldt altijd: het doel van de vraag is leidend! Zorg daarom dat je weet met welk doel je een vraag stelt, en baseer daar je keuzes op voor hoe je de vraag stelt.

Wil je de opname van het webinar bekijken?

Laat je emailadres achter om de opname te ontvangen!

Naam
Toestemming