Iedereen houdt van een goed verhaal

Onlangs was ik research aan het doen voor mijn meest recente webinar. Ik was op zoek naar voorbeelden van en onderzoeken naar het gebruik van verhalen in e-learning. Helaas kon ik de training zelf niet doorlopen, maar ik vond een artikel over een interne compliance training van Microsoft.

De L&D persoon daar, Michelle Tanner werd gevraagd om een compliance training te maken en ze zag daar een beetje tegenop. Ze vond elearning meestal saai en was bang dat haar collega’s de training die ze ging maken niet leuk zouden vinden. Dus ze ging bij zichzelf te rade wat ze zelf wel leuk zou vinden om te doorlopen.

Ze raakte geinspireerd door een serie die ze ontdekte op een streaming service: This is Us. Volgens mij, kun je deze tegenwoordig vinden op Amazon Prime. In deze dramaserie worden de levens van drie mensen gevolgd en wordt ingegaan op hun relatie met elkaar maar ook hun relatie met hun ouders. In de eerste aflevering leer je de personages kennen en pas aan het einde van de aflevering – spoiler alert – kom je erachter dat de verhalen met elkaar verbonden zijn, de driemensen zijn namelijk een drieling.

Michelle raakte verslaafd aan deze serie en keek samen met haar man op de bank iedere avond meerdere afleveringen. Ze bedacht dat ze ditzelfde concept kon gebruiken om haar leerdoelen van de compliance training te bereiken. Het resultaat was een serie van 4 afleveringen van ieder rond de 8 minuten, waarin aflevering 1 start met het invullen een formulier om rapportage te doen van een compliance incident. Toevallig was het kunnen invullen van het formulier een van de leerdoelen van haar training, maar ze probeerde hiermee ook gelijk de interesse te wekken van de deelnemer. Die bleven namelijk achter met vragen als wat is er precies gebeurd, wie is het overkomen, en wie vult het formulier eigenlijk in? Hier komt de deelnemer gedurende de afleveringen steeds meer over te weten. En wie het formulier invulde is de final reveal van de laatste aflevering.

Zoals verwacht, is deze training extreem goed ontvangen door de deelnemer. Michelle krijgt nog regelmatig mailtjes van medewerkers die willen weten hoe het nu met de fictieve personages uit de serie gaat. Door het gebruiken van een verhaal om haar leerstof aan op te hangen heeft ze veel meer impact gemaakt dan als ze de feiten gewoon had gecommuniceerd.

Nu hoop ik dat mijn verhaal over Michelle jullie ook een beetje geïnspireerd heeft om voortaan verhalen te gebruiken om jullie boodschap over te brengen.

Wil je de opname van het webinar ‘Waarom is een goed verhaal belangrijk?’ bekijken?