Menu

Tip 4/8: Breng de stof terug naar de essentie

Philip van der Eijk

Philip van der Eijk

26 jun 2018 Leestijd 4 minuten

In mijn vorige blog heb ik het gehad over grote hoeveelheden informatie en hoe je hiermee om kunt gaan. Ik ben inmiddels aangekomen bij mijn vierde tip en deze gaat verder in op de hoeveelheid informatie en hoe je deze het beste kunt beperken.

Het succes van de turtles

Misschien ben je door mijn blog over leerstijlen al bekend met mijn immense liefde voor pizza’s. Deze liefde deel ik met de TMNT, ofwel de Teenage Mutant Ninja Turtles voor de minder ingewijden onder ons (jawel, daar gaan we weer). Deze gemuteerde schildpadden schitterden voor het eerst in een tekenfilmserie in de jaren ’80, maar inmiddels zijn er talloze remakes gemaakt en hebben ze zelfs al verschillende uitstapjes gemaakt naar het witte doek. Waarom ze zo succesvol zijn geworden als de pizza’s die ze zo graag eten, kan ik zelf niet een-twee-drie verklaren.

Het is op zijn minst een vreemd gegeven te noemen: 4 bevriende schildpadden met gekleurde boevenmaskers op, werden getraind door een antropomorfe rat in de mysterieuze vechtkunst Ninjitsu. Ze leven in het riool van New York en zetten zich in voor het gevecht tegen het kwaad. Dan verschillen de 4 Turtles ook nog enorm van elkaar. Niet alleen is hun misplaatste haarband respectievelijk blauw, paars, rood dan wel oranje, ook hebben ze ieder de voorkeur voor andere obscure Japanse wapens. Namelijk katana’s, nunchaku’s, sai’s of een bo-staf. Als je wilt weten wat dat allemaal precies zijn, voel je vrij om eens te googlen. Hun persoonlijkheden zijn al net zo uiteenlopend; een is de leider, de andere is goed met machines, dan heb je de cynische en de party-schildpad. Oh ja, en ze dragen allemaal een naam van een Italiaanse renaissancekunstenaar: Leonardo, Donatello, Raphael en Michelangelo. Ik weet het allemaal nog goed.

Het punt dat ik wilde maken

Nou mooi verhaal, lekker kort. Wat is nu precies je punt, hoor ik je denken. En gelijk heb je. Ik had ook gewoon kunnen zeggen dat ik goede herinneringen heb aan die ene serie met die ninjaschildpadden. En zo is het met het schrijven van e-learningmodules ook. Een te grote hoeveelheid aan informatie kan ervoor zorgen dat de deelnemer de kernboodschap niet meeneemt. Schrap daarom alles wat overbodig is zodat je de kernboodschap steeds centraal stelt.

Hou het bij de essentie

De vierde tip is dus: breng de stof terug naar de essentie. Hierdoor houd je de e-learning module korter en vlotter en is de kans een stuk groter dat je overbrengt, wat je wilt overbrengen. Praktisch gezien kun je jezelf steeds de vraag stellen: heeft de deelnemer deze informatie nodig voor de beoogde verandering?

Eerdere tips
  1. Een goede opbouw
  2. Een e-learning tekst schrijven
  3. Maak de content behapbaar

Nog een blog lezen?

  • Tip 8/8: het stellen van de juiste vragen

    Leestijd 4 minuten

    Deze achtste en laatste tip gaat in op het toepassen van vragen in e-learningmodules. Het...

  • Tip 7/8: Maak het jezelf makkelijk

    Leestijd 2 minuten

    Mijn zevende tip gaat over een stapje terugdoen, ook al gaat dat tegen je natuur in. Heb je dat...

  • Tip 6/8: Maak het concreet

    Leestijd 2 minuten

    Mijn zesde tip voor het schrijven van goede e-learningmodules gaat in op de inhoud en het...

  • Tip 5/8: Verplaats je in de deelnemer

    Leestijd 3 minuten

    In mijn vorige blog sprak ik al over de essentie van de stof en daar wil ik nog even op...