+ 31 85 40 10 620 info@splintt.nl

Tip 1: Een goede opbouw

Een van mijn grootste persoonlijke frustraties is dat als ik mensen spreek over e-learning, deze mensen meestal hun mening al klaar hebben (en in het merendeel van de gevallen is deze niet speciaal positief). Nu laat ik me niet snel uit het veld slaan en probeer ik mijn steentje bij te dragen aan een wereld waarin e-learning omarmt wordt. Soms is dat best lastig, want tja, niet alle e-learningontwikkelaars zijn gelijk geschapen. De tendens lijkt af en toe: hoe moeilijk kan het zijn? Cursusje van een dag of twee; lekker actief aan de slag met een authoring tool en een kind kan de was doen toch? Is iedereen gewoon zelf in staat zijn e-learningmodules te bouwen. Scheelt weer in de kosten.

Nu kan ik hierover klagen maar als je ze niet kan verslaan, kun je je beter bij ze aansluiten en als je niet bijdraagt aan de oplossing, dan ben je onderdeel van het probleem. Daarom wil ik de komende tijd 8 blogs delen met steeds een tip voor het schrijven van goede e-learning modules.

Mijn eerste tip gaat over het verhaal dat je wilt vertellen. Zomaar alle informatie in wat slides stoppen, levert meestal precies dat op: zomaar wat slides met informatie. Toch wil je iets bereiken met je e-learning; een verbreding van kennis, bewustwording, een verandering in gedrag, noem het maar op. Om dat voor elkaar te krijgen wil je de deelnemer meenemen in een logisch verhaal. Eerst creëer je relevantie en motivatie, daarna geef je uitleg en als laatste maak je het concreet en praktisch.

Laat ik dit eens illustreren aan de hand van een van mijn favoriete programma’s: Temptation Island. Ik ben zo dankbaar dat deze guilty pleasure bestaat. De titel van dit programma is al veelzeggend, maar aan het begin van iedere aflevering wordt kort en bondig uit de doeken gedaan wat je kunt verwachten. En dit korte verhaaltje heeft precies de goede opbouw. Het begint met het waarom: “Vier koppels wagen zich op een paradijselijk eiland” och, wat vervelend voor ze, maar waarom dan? “voor de ultieme relatietest.” Aha! Ok, mijn interesse is gewekt, maar wat gaat er dan gebeuren? “15 dagen lang leven ze gescheiden van hun partner in een resort vol bloedmooie vrijgezellen.” Duidelijk, maar wordt eens concreet, hoe gaan ze dat doen, en wat wordt er van ze verwacht? “Ze hebben één doel: bewijzen dat ze iedere verleiding kunnen weerstaan.” Top, even op pauze terwijl ik de pizza uit de oven haal, want hier wil ik niks van missen.

Of het programma nu bij jou nu net zo in de smaak valt of niet, je kunt hier wel een lering uit trekken. Ze beantwoorden met deze intro de vragen: Waarom? Wat? Hoe? en het is best een goed idee om deze opbouw over te nemen als je begint aan een nieuwe module. Ik zal het eens toespitsen op een module waarin je de deelnemers op de hoogte wilt stellen van nieuwe regelgeving. De opbouw is dan als volgt:

  1. Er gaat iets veranderen omdat er een nieuwe wet van kracht wordt
  2. Dit is wat er gaat veranderen
  3. Dit is hoe jij hier mee uit de voeten kan

Je beantwoordt hiermee weer de vragen: Waarom? Wat? Hoe? En dit doe je het liefst in deze volgorde. Als je niet begint met het waarom, hebben de deelnemers in eerste instantie misschien helemaal niet goed opgelet, en aan het einde komen ze erachter dat het eigenlijk best belangrijk is. Kunnen ze weer opnieuw beginnen. Start je al met de hoe, zonder eerst context te scheppen, dan is de kans ook groot dat je de plank misslaat. Dus neem een voorbeeld aan Temptation Island en bouw je verhaal goed op. De deelnemers zullen je dankbaar zijn.

Zoek je een oplossing voor jouw situatie?

Plan eenvoudig een belafspraak of een Zoom-meeting in met één van onze eLearning experts. We laten je graag meer zien met behulp van een demo!

Of laat je vraag achter en dan nemen wij contact met je op.