• Ingezette diensten
  • E-learning op maat
  • Mediaproductie
  • De vraag

    Vanaf begin 2016 moeten verzekeraars voldoen aan het internationale Solvency II framework.

    Risk Based Capital en Solvency II zijn theoretische en complexe onderwerpen. Alle professionals die bij Ageas werken moeten de inhoud kennen. En vooral de manier waarop Ageas dit framework interpreteert en toepast. Dezelfde specifieke informatie moet wereldwijd beschikbaar zijn en er moet kunnen worden aangetoond dat professionals de informatie tot zich hebben genomen.

  • De oplossing

    Samenwerkend met de Ageas subject matter experts, realiseerden we ons dat de professionals bij Ageas heel goed geïnformeerd waren over bepaalde onderdelen van het framework, maar kennis tekort kwamen op andere gebieden. En dat verschilde van persoon tot persoon. Daarom hebben we een set aan e-learning modules ontwikkeld waaruit gekozen kan worden. En ook binnen de modules kan iemand kiezen welke 'learning snack' het eerst genuttigd wordt.

    Belangrijk voor Ageas was dat professionals gemotiveerd worden om informatie tot zich te nemen in plaats van het dwangmatig opleggen van (laten we eerlijk zijn) behoorlijk droge kost. Door essentiële onderdelen te selecteren en deze aan te bieden in 'bite-sized snacks', konden we deze in een aantrekkelijke context plaatsen.

    Om een prettige en toepasbare leerervaring nog verder te vergroten, staken we veel tijd in het design. We kozen voor een sterke Ageas herkenbaarheid en een heldere presentatie van informatie. Gecombineerd met visuals en films met de eigen subject matter experts, sluit het geheel aan op de hoog-opgeleide doelgroep.

    De e-learning modules zijn ontwikkeld met Lectora Publisher. Ageas gebruikt het Cornerstone on Demand LMS.

  • De klant aan het woord

    Toen we startten met de ontwikkeling van deze Risk Based Capital e-learning, liepen we tegen veel uitdagingen aan. Bijvoorbeeld: hoe selecteren we de juiste content uit een jarenlang opgebouwde berg aan informatie? Hoe verpakken we de vaak complexe content in begrijpelijke taal voor hen die niet dagelijks met deze materie werken? Daarbij was het ook onze eerste ervaring met het ontwikkelen van een online training. En dat allemaal binnen een ambitieuze tijdsplanning.

    We lanceerden de e-learning in februari 2017. De eerste resultaten toonden dat vrij veel van onze mensen de weg naar de modules vonden en dat de modulaire, 'bite-sized' aanpak hen aansprak. Sommige collega's doorlopen alles in chronologische volgorde, anderen selecteren enkel onderwerpen waarmee ze hun kennis kunnen vergroten en gaan direct door naar de finale test om hun certificaat te behalen.

    Gebaseerd op deze ervaringen promoten we de training verder in onze internationale organisatie. In 2018 voorzien we een update die Risk Based Capital weer 'top of mind' maakt.

    Patrick Vandewalle - Director Talent & Development Ageas

Wil je ook zoiets, maar dan anders?