Menu

Persbericht: Leren observeren met het ICALT-instrument

Lindi Deeben

Lindi Deeben

26 sep 2017 Leestijd 2 minuten

Persbericht: Leren observeren met het ICALT-instrument, een bijdrage aan goed onderwijs

Splintt, leverancier van e-learning, kondigt de livegang aan van een online leerprogramma voor docenten. Dit is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Met dit leerprogramma is het mogelijk docenten in het voorgezet onderwijs digitaal op te leiden in het gebruik van het ICALT-instrument. Dit is een wetenschappelijk onderbouwd observatie instrument waarmee de pedagogisch-didactische vaardigheden van docenten in kaart gebracht kunnen worden. Het ICALT-instrument is ontwikkeld door prof. Wim van de Grift voormalig hoogleraar/directeur van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.

Michelle Helms-Lorenz, Universitair Hoofddocent bij de ULO RUG, is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de e-learning: “Ik ben heel enthousiast over het eindresultaat. Dat ligt met name in het feit dat de e-learning heel gebruiksvriendelijk is. Iedereen kan heel makkelijk zijn weg vinden binnen de omgeving en weet al snel welke vaardigheden hij of zij nog extra moet oefenen. Het fijne is ook, dat wij nu schaalbaar kunnen opleiden”.

Splintt heeft in samenwerking met de RUG het bestaande klassikale leerprogramma omgevormd tot een gecertificeerd online leerprogramma. Klaas van Veen, Hoogleraar-directeur ULO RUG: “Het voordeel van e-learning is dat je iedereen kunt trainen, zodat iedereen dezelfde taal gaat praten en op dezelfde manier het ICALT-instrument gebruikt.”

Docenten in het voortgezet onderwijs kunnen zichzelf registreren via lerenobserveren.nl. Na een automatische verificatieprocedure krijgen zij gratis toegang tot het leerprogramma. Docenten kunnen vervolgens op een eigen moment leren en hun certificaat behalen.

De leeromgeving bestaat uit meerdere leeractiviteiten. De deelnemer maakt kennis met het observatie-instrument en leert om de pedagogische-didactische vaardigheden van een docent in de praktijk waar te nemen en naar waarde te schatten. Het ICALT-instrument kan digitaal meerdere keren worden ingevuld door het observeren van een werkelijke les op video. Extra oefenmodules helpen de deelnemer om expert te worden in het observeren en herkennen van de vaardigheden die het instrument meet. De training wordt afgesloten met een toets, waarmee het ICALT-certificaat behaald kan worden.

Het leerprogramma wordt gedistribueerd via het door Splintt ontwikkelde leerplatform Philpaper. Daarmee beschikt de RUG over een modern, cloud-gebaseerd schaalbaar online leerplatform.

Via lerenobserveren.nl is de e-learning gratis beschikbaar voor iedereen die werkzaam is in het voortgezet onderwijs.

EINDE PERSBERICHT

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Contactinformatie

Splintt online training services

www.splintt.nl

Natasja Jager-Schijve

natasja@splintt.nl

06 2292 6342

Nog een blog lezen?

  • Waarom zelf een module bouwen niet zo makkelijk is als leren surfen

    Leestijd 2 minuten

    Afgelopen weekend toog ik weer met mijn plankje richting Noordzee. En terwijl ik met mijn wetsuit...

  • Home-made e-learning

    Leestijd 4 minuten

    As a mother of two, twice a year I toy with the idea of baking them a beautiful birthday cake,...

  • Hoeveel informatie durf jij nog te delen?

    Leestijd 4 minuten

    Zoals iedere avond na mijn werk doe ik wat boodschappen voor het eten en loop ik via de hoofdingang...

  • Aandacht maakt alles beter

    Leestijd 2 minuten

    Een e-learning concept is altijd een uitkomst van vele variabelen. Zodra het woord e-learning is...