Menu

Maak je content verslaanbaar

Philip van der Eijk

Philip van der Eijk

12 jun 2018 Leestijd 3 minuten

Tip 3 van 8

E-learning heeft bij veel mensen nog een slechte naam. Een tijdje terug heb ik besloten niet langer onderdeel van het probleem te zijn en te gaan bijdragen aan de oplossing. Daarom schrijf ik de komende tijd 8 blogs met steeds een tip voor het schrijven van goede e-learningmodules.

Vorige keren benoemde ik al dat het belang van gestructureerde informatie. Mocht je ze gemist hebben, dan kun je deze tips hier en hier teruglezen. Mijn derde tip gaat dieper in op het opdelen van informatie in kleinere chunks.

In mijn jeugd had je tekenfilmseries als Transformers, Mask, maar ook de Care Bears. Een van de wijze lessen die deze series bij mij hebben ingeprent is dat je samen sterker staat. Eén op één waren de transformerende auto’s best uit te schakelen, maar oh wee als ze hun krachten bundelden. Dan waren ze niet te stoppen. En dit werd helemaal duidelijk als meerdere van de robots opeens samen één kneitergrote robot gingen vormen. Een Robot met de hoofdletter R; onverslaanbaar.

Zo is het ook met informatie. Als je alle informatie bij elkaar op één hoop gooit en dan tegelijk aanbiedt aan een deelnemer. Dan is dat Informatie met een hoofdletter I, niet te verslaan. Bied je diezelfde informatie aan in kleinere stukjes op een gestructureerde manier, dan is dit behapbaar voor de deelnemer. Dan wordt de informatie verslaanbaar. Ik vind het altijd leuk als ik pizza’s kan aandragen in mijn uitleg en ook hier past dit perfect. Het is voor iedereen lastig om zo’n ronde kaasfrisbee in zijn mond te passen, maar als je hem in stukjes snijdt is het prima te doen. Lekker ook. Zelfs kinderen kunnen dit treffend uitleggen met een grapje. Want hoe eet je een olifant? Juist, in stukjes.

Hoe behapbaarder het stukje informatie, hoe beter. Een natuurlijke opdeling die je hiervoor kunt gebruiken in een e-learningmodule is per slide. Een e-learningmodule is niet hetzelfde als een boek; als je naar een volgende slide gaat, is dit niet hetzelfde als verder lezen op de volgende bladzijde. Je moet het eerder zien als doorgaan naar een volgend hoofdstuk. Iedere slide vertelt een apart verhaal. Zorg dat je steeds afgebakende content per slide behandelt. Gaat een verhaal verder op een nieuwe slide, dan kan dat, maar maak dit dan duidelijk aan de deelnemer.

De wijze les die ik probeer in te prenten: maak jouw informatie verslaanbaar. Deel deze op en houd je doelgroep in gedachten. Hoeveel informatie denk je dat deze doelgroep tegelijk aankan?

Nog een blog lezen?

  • Hoe ook jij een goede internet-tekst kan schrijven

    Leestijd 3 minuten

    Tip 2 van 8 In mijn vorige blog ben ik begonnen met mijn 8 tips om betere e-learningmodules te...

  • Wat e-learning ontwikkelaars kunnen leren van Temptation Island

    Leestijd 6 minuten

    Tip 1 van 8 Een van mijn grootste persoonlijke frustraties is dat als ik mensen spreek over...

  • Hoe wetenschap je soms in de steek laat

    Leestijd 4 minuten

    De waarde van didactiek, zelfs ik kan het soms moeilijk verkopen. Terwijl ik er toch heilig van...

  • Leerstijlen bestaan niet

    Leestijd 4 minuten

    Iedereen heeft een voorkeur voor een manier van leren. Sommige mensen kijken liever naar een...